26 augustus a.s.

Aanstaande maandag is het dan echt zover: we gaan voor 24 uur het huis van familie Van Gijn betrekken. Een grote wens, die nu vervuld gaat worden.De complexiteit van het project had ik van te voren eigenlijk niet voorzien, hopelijk kan ik het op de dag zelf overzien. Wat er allemaal wel niet geregeld moet worden. Van nog te maken bedbodems, tot brandhout bestellen, kopjes en schotels in grote hoeveelheden, kostuums, naambordjes. Gelukkig zijn er veel collega’s die helpen. Momenteel staan er heel wat collega’s in de keuken, om taarten en dergelijke te maken voor de buitenpartij en het diner. De keukenmeid van de Van Gijns hoefde die waarschijnlijk niet te maken, want ze werden besteld bij de banketbakker. De keukenmeid anno 2013 heeft dus geluk met al die banketbakkers onder haar collega’s.
De 24 uur
Wat gaan we nu eigenlijk doen op deze dag? Wij, mensen uit de 21ste eeuw gaan proberen te leven in het huis van rond 1900. Geen toneelstuk, maar een experiment of het als 21ste eeuwer lukt om in bad te gaan, om te bedienen, om te koken, om gasten te ontvangen anno 1900. Het is, laten we zeggen, een praktijk onderzoek en geen re-enactment. We mogen ons verwonderen, juist, en er mogen dingen misgaan, liever niet al te erg natuurlijk. En niet alles zal allemaal even perfect of historisch correct zijn. We roeien met de riemen die we nu hebben, net zoals toen.
Docu
Deze hele dag zal op film worden vastgelegd, waarvan nader hand een korte documentaire en een korte filmpjes worden gemaakt. De volgende thema’s komen aan bod: de badkamer, de heer en vrouw des huizes, de keuken en het koken, de bediening, de schoonmaak, het tafeldekken, de buitenpartij, het ontvangst, het diner, het natafelen, de slaapkamer.
Lucy Worsley, hoofdconservator van Historic Royal Palaces in London, is mijn grote voorbeeld. Zij heeft leuke informatieve programma’s voor de BBC gemaakt, zoals If walls could talk, the history of the home. De stijl van die programma’s is min of meer het uitgangspunt. Misschien is dit wel het begin van een serie. Het lijkt me erg leuk om een serie “leven in de 19de eeuw” “upstairs/downstairs in de lage landen” te maken. Maar zoals een collega zei: ‘Zullen we eerst maar eens deze 24 uur overleven?’
Deskundigen
‘s Avonds ‘geven’ collega’s Chris de Bruyn, conservator Huis Van Gijn en Iris Knapen, educator Huis Van Gijn, maandag in functie als respectievelijk Simon van Gijn en Cornelia Van Gijn-Vriesendorp een diner. Voor dit diner zijn allerlei deskundige gasten uitgenodigd: Ileen Montijn, historica, schrijfster en 19de eeuw kenner; Tonko Grever, directeur/conservator Museum Van Loon; Bert Vreeken, conservator Museum Willet Holthuysen; Boudien de Vries, universitair hoofddocent UVA, 19de eeuwse burgercultuur; Lizet Kruyff, culinair historica en schrijfster; Peter Schoon, kunsthistoricus en directeur Huis Van Gijn/Dordrechts Museum.
Met zo’n gezelschap is het niet moeilijk te raden waar de tafelgesprekken over gaan. Juffrouw Fijn van Draat heeft massa’s vragen, die worden aangedragen als gesprekstof. Een van mijn prangende vragen gaat over de bovenstaande pastei, een kunstwerkje (al zeg ik het zelf), maar hoe in hemelsnaam snijdt je die aan, zonder dat het een rommel wordt?

Ontdek Huis Van Gijn

Sluit het Verborgen Museum